Evo da prenesem tekst, za one koji nece da kliknu iz principa na drugi sajt

:
Regulisanje prenosivosti brojeva u Srbiji
Autor: Vladimir Aleksic • Datum: četvrtak, 16. avgust 2007. [02:55]
Danas, 15. avgust 2007.
Operateri mobilne telefonije u Srbiji čekaju pravilnik za uvođenje usluge prenosivosti brojeva
Sa starim brojem u novu mrežu od naredne godine?
Beograd -
Da li će i građani Srbije uskoro osetiti sve blagodeti mobilne telefonije u kojima već uveliko uživaju stanovnici razvijenih zemalja? Osim servisa treće generacije i bogate ponude novih paketa, korisnike mobilnih telefona zanima kada će moći da promene operatera ne odričući se pritom broja do kojeg im je, iz poslovnih ili nekih drugih razloga, veoma stalo. U više od 40 zemalja korisnici mogu da promene operatera, a da ne promene nijednu cifru postojećeg broja. Prevedeno na naš teren to znači da možete biti korisnik, recimo, Telenora, a da imate broj koji počinje sa 064 ili korisnik mreže MTS sa brojem 061. Reč je o usluzi prenosivosti broja koja je u susednoj Hrvatskoj uvedena 1. oktobra prošle godine, a u svetu funkcioniše još od 1997. godine.
- Da bi operateri u Srbiji tu uslugu mogli da ponude potrebno je da se ta oblast reguliše odgovarajućim pravilnikom. Planom rada Agencije za telekomunikacije za 2007. predviđeno je da izrada pravilnika o prenosivosti brojeva počne tokom jeseni i da se, nakon toga, taj dokument nađe na javnoj raspravi kako bi se čulo i mišljenje relevantnih stručnjaka. Za usvajanje konačne verzije pravilnika biće potrebno verovatno oko šest meseci - kaže za Danas Aleksandra Stefanović, savetnik za odnose s javnošću Agencije za telekomunikacije i dodaje da je realno očekivati i primedbe operatera.
Ona podseća da su na srpskom tržištu uglavnom zastupljeni pripejd korisnici koji nisu mnogo zainteresovani da prate tarife tako da je teško očekivati da će pokazati veliko interesovanje za promenu operatera putem prenosivosti broja.
U Mobilnoj telefoniji Srbije potvrđuju da će ponuditi mogućnost prenošenja broja čim se za to budu stekli zakonski uslovi. "Kada regulatorno telo donese odgovarajuću odluku, tada će biti propisan rok za primenu te odluke. To znači da će svi operateri, pa i MTS, morati da omoguće korišćenje te usluge svojim korisnicima", kažu za Danas u MTS.
I u Vip mobajlu planiraju uvođenje nove usluge, koja prema njihovoj oceni može da bude sjajna pogodnost za korisnike. "Mi ćemo biti spremni da novu uslugu, uz jednostavnu proceduru, ponudimo svim korisnicima koji posle promene operatera budu želeli da zadrže svoj prethodni broj mobilnog telefona", kažu u Vipu. U toj kompaniji podsećaju da će uvođenje ove usluge zahtevati od operatera da ispuni određene tehničke uslove, a koje će konkretne aktivnosti i oprema biti neophodni, zavisiće od propisane procedure.
U Vipu podsećaju da usluga prenosivosti broja funkcioniše u većini zemalja u kojima posluje Mobilkom Austrija grupa kao deo standardne ponude.
- Telenor ima pozitivan stav prema pružanju usluge prenosivosti broja, ali treba podsetiti da je prilikom prenošenja broja od operatera A do operatera B neophodno znati identitet korisnika, a na srpskom tržištu više od 80 odsto korisnika mobilne telefonije čine neregistrovani pripejd korisnici. Da bi rešila taj problem Crna Gora je, recimo, od 1. marta počela da registruje sve nove pripejd korisnike. Zato je logično pitanje da li treba uvesti uslugu prenosivosti za samo 20 odsto tržišta. Investicije u opremu, sisteme i administraciju prenosivosti brojeva su ogromne. Neophodno je imati jednu bazu podataka koja će u svakom trenutku imati informaciju koji korisnik je kod kog operatera - naglašavaju u kompaniji Telenor i dodaju da veruju da bi Agencija za telekomunikacije pre donošenja bilo kakve odluke o uvođenju prenosivosti broja trebalo da razmisli o obaveznoj registraciji novih pripejd korisnika.
Istraživanje kompanije Analisis pokazuje da usluga prenosa brojeva ipak nije dala očekivane efekte jer su retki primeri da je više od 10 odsto korisnika na nekom tržištu iskoristilo tu uslugu. Glavne prepreke su troškovi prenosa, dug proces, ali i neobaveštenost korisnika o toj mogućnosti. Potpredsednik Sibijonda Brent Kob ocenjuje da su operateri delimično krivi za neuspeh ovog projekta jer su prenosivost brojeva učinili manje atraktivnim. Oni "vezuju" korisnike dvogodišnjim ugovorima čije bi raskidanje prilično koštalo.
Takođe, kada korisnik podnese zahtev za prelazak kod drugog operatera, operater mu nametljivo nudi uslove koje ne može da odbije - besplatne ili veoma jeftine telefone, dodatni kredit ili niže tarife. Kob podseća da prekidanje ugovora može koštati i do 175 dolara, a obično je potrebno kupiti i novi telefon jer operateri kodiraju svoje telefone tako da ukupni troškovi prenošenja u nekim zemljama dostignu i cifru od 350 dolara.
Pozitivna i negativna iskustva
Rezultati istraživanja kompanije Analisis pokazuju da je, recimo, u SAD mogućnost prenošenja brojeva prilikom prelaska kod novog operatera iskoristilo samo pet odsto korisnika, a u Britaniji i Italiji manje od 10 odsto. Šampion je Finska gde je za četiri godine čak 55 odsto korisnika menjalo operatere. U Hongkongu je najveći zamah zabeležen u prve tri godine. Japan je prenosivost uveo u oktobru 2006. i već u novembru najveći operater NTT Dokomo izgubio je 17.500 korisnika (najviše zbog usluge prenosivosti), dok je Softbenk stekao 68.700, a KDDI čak 324.900 novih korisnika. U Mađarskoj je, od maja 2004, prednosti nove usluge iskoristilo 155.708 od ukupno oko 10 miliona korisnika. Zahvaljujući prenosivosti Tele2, treći operater u Hrvatskoj, stekao je desetak hiljada novih korisnika nudeći i 55 kuna kredita i povoljne cene telefona. U Francuskoj je od 2003. prenosivost iskoristilo više od milion korisnika.
Komplikovana procedura
Kao što operater nudi povoljnije uslove za "ostanak", tako nudi i slične uslove za prelazak kod njih. Najveći broj operatera prenos broja sprovede u proseku za oko pet dana (u Australiji i SAD to obave za oko dva sata, a u Irskoj za 20 minuta). U većini država prenos se obavlja tako što korisnik podnese zahtev novom operateru koji ceo posao završi sa starim. Stari operater može da blokira prenos broja ukoliko korisnik ima neispunjenih obaveza ili ako mu je već istekao ugovor pa mu je isključen broj. Formira se centralna baza podataka korisnika koji su preneli broj i na osnovu koje operateri usmeravaju pozive i poruke. Pre uspostavljanja poziva onaj ko zove dobija informaciju u kojoj je mreži korisnik kojeg poziva. Ukoliko se posle prenošenja broja predomisli, korisnik mora da sačeka šest meseci da bi se vratio starom operateru.
I. Radak
Sada ce tek biti zanimljivo.